Wendel
Schleisischestrasse 42
http://www.nstp.de/nstp/frameset-wendel.htm
Kreuzberg
1.9.2013
Henrik Walsdorff trio
Henrik Walsdorff: Tenorisaksofoni
Adam Pultz Melbye: Kontrabasso
John Schröder: Rummut
Monet tuttavani ehtivät etukäteen kehua Kreuzbergin aluetta
boheemiksi, rennoksi ja mukavaksi. Paljon baareja, taidemeininkiä ja keikkoja.
Ensimmäinen reissumme sinne sujui raitiovaunulla Nordbahnhoffilta. Oli
sunnuntai-ilta ja niin pimeää, että ei tullut juuri mitään nähtyä. Pitää
siis käydä toistekin. Illan kohde Wendel oli helppo löytää ja lyhyen kävelymatkan päässä
Warschauerstrassen asemalta, jonne sporalinja päättyi.
Wendel oli oikein hauska paikka: rento, graffitein
koristeltu taidekahvila vanhassa kivitalossa. Oven viereiseen ikkunaan maalattu
teksti informoi, että jazzia on tarjolla jeden Montag. Ilmeisesti muinakin
päivinä. Sisään astuessamme soi Milesin Milestones, hinnat olivat perusedulliset
ja paikka persoonallinen. Muutama kymmenen henkeä lähinnä nuorta
villapaitajengiä vietti iltaa. Keikka alkoi sunnuntaiksi melko myöhään: netissä
ilmoitettu aika oli 22 mutta siihen mennessä oli vasta saatu rummut puoliksi
pystytettyä. Varsinainen showtime oli vasta noin klo 22:30 ja bändi soitti kaksi
settiä. Suuri osa yleisöstä valuikin settien välissä kotiin nukkumaan.
Sitten itse asiaan: keikka oli hemmetin hyvä. Alusta asti
intesiteetti oli mahtava ja bändin rujon raju groove kohdallaan – tai sopivasti
nyrjähtänyttä. Kaikki muusikot kuuntelivat toisiaan ja reaktionopeus oli
kuulijan korvaa nopeampi. Imrovisoidut setin kulkivat kumpikin melkein yhteen
putkeen mutta eivät yksitoikkoisesti. Noin 50% panssarijunatykitystä, 30%
kiihkeää hyperbluesia ja 20% herkempää tunnelmointia.
Ensimmäisen setin alkupuoli oli totaalista murhaa ja
erittäin rajua menoa mutta intesiteetin vaihteluja ja hiljaisiakin hetkiä oli
välissä. Kukin kolmesta soittajista sai myös yksin tilaa vuorollaan, mikä loi
dynaamisia vaihteluja. Toisen setin alkupuolella basisti soitti jousella
tavalla, joka toi musiikkiin sävyjä modernista taidemusiikista. Fonisti
Walsdorff taas puhalteli päälle vähitellen tiheneviä blueslikkejä. Armottoman
hakkaavan rytmin nouseva intesiteetti räjähti taas täyteen vauhtiin
laskeutuakseen lopuksi kahdentoista tahdin bluesiin. Huh huh. Näin soittavat
ne, jotka soittavat mitä vain. Yleisö huusi encoren ja sai ironisesti
herkistellyn version standardiballadista Misty.
Kiinnitin huomiota siihen, että bändi soitti täysin
akustisesti. Suomessa sellaista näkee harvoin tämän kaltaisissa baareissa. Muissakaan
käymissäni jazzpaikoissa ei ole esimerkiksi rumpuja tai flyygeliä mikitetty. Ja
se piano on tosiaan ollut flyygeli eikä mikään sähköpiano. On myös ihan mukavaa
seurata konsertteja ilman korvatulppia. Asiaan vaikuttaa sekin, että
saksalainen yleisö tuntuu hiljentyvän ja keskittyvän musiikkiin suomalaista
enemmän. Kulttuurieroja nämäkin.
Ensimmäisen Berliinin viikon kiivas meno otti jo voimille ja
venyi yhteen asti, että ehdimme kotiin. Tuntui, että parin päivän tauko
yöelämästä ja konserteista olisi paikallaan. Nyt on sitten pyöritty muissa
nähtävyyksissä kaupungilla. Huomenna olisi taas tiedossa free-meininkiä, tällä
kertaa kotikulmilla, ei ehkä pysty jättämään väliin.
Ps. Jos lukijaa kiinnostaa improvisoitu musiikki, keikoista
tiedotetaan osoitteessa http://www.echtzeitmusik.de/index.php
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti