maanantai 16. syyskuuta 2013

Rytmikästä menoa Kellarissa

Meinrad Kneer Quintett
13.9. Jazzkeller 69, Klub Aufsturz
Oranienburgerstrasse 67, Berlin-Mitte

Meinrad Kneer: Kontrabasso
Andreas Pichler: Rummut
Gerhard Gschlössl: Pasuuna
Frank Paul Schubert: Alttofoni
Sebastian Piskorz: Trumpetti

Jazzkeller 69 järjestää viikottain jazzklubeja Aufsturz-ravintolan kellarissa. Konsertteja on muissakin lokaatioissa mutta kellarilla on käsittääkseni jo pitkään jatkuneet perinteet. Aufsturz sijaistee Oranienburgerstrassella S-bahn-pysäkin vieressä. Paikka oli helppo löytää mutta ulkoapäin mikään ei viitannut jazzklubiin: paikka on tavanomainen, keskikokoinen ja vilkas olutbaari rumanharmaassa rakennuksessa. Olin kävellyt aiemminkin ohi mutta paikka ei vaikuttanut kovin kiinnostavalta.

Baarin nurkasta löysin portaat alas pieneen keikkapaikkaan. Vaikutelma oli melko…. kellarimainen. Jotenkin matalakattoisesta tilasta tuli mieleen vanha TVO, tosin tämä vaikutelma unohtui aika nopeasti. Asiakaspaikkoja on 30 - 40 ja tila tulikin illan mittaan tiiviisti täyteen. Aluksi ilta ei vaikuttanut kovin vilkkaalta. Olin lukenut, että konzert klo 21, joten suomalaisena junttina astelin 21:05 miltei ensimmäisenä sisään. Siemailin olutta, katselin ympärilleni ja ihmettelin, eikö muita tulekaan. Konsertin alkaessa noin klo 21:40 paikka oli jo puolillaan, toisen setin alkaessa täynnä. Olen päätellyt, että täällä ilmoitetaan usein vain ovien avaamisaika, konsertti alkaa sitten kun alkaa. Ennakkoluuloni aina tiukan täsmällisistä saksalaisista on romuttunut.

Itse konsertti oli varsin hyvä. Bändi esitti basisti Meinrad Kneerin sävellyksiä ja kukin soitti mielenkiintoisia, kokeilevia sooloja. Biiseissä oli persoonallinen sävelmaailma: vaikutelmia arabialaisista sävelasteikoista, rockista ja uudesta taidemusiikista, puhallinsektiolla sopivaa kakofoniaa, harmonioita ja päällekkäisiä melodioita. Rytmiikka liikkui jazz-rock-funk akselilla hyvällä groovella. Kakkossetissä pilkisti esiin myös perinteisempää ”taa-timppa-taa”- jazz-rytmiä siellä täällä. Biiseissä oli parin soinnun nykiviä koukkuja ja toisaalta kulmikkaita torviriffejä. Torvisektion käytöstä tuli paikoin mieleen Charles Minguksen tuotanto, vaikka konteksti oli modernimpi. Torvijuttujen merkitys korostui, koska pianon tai kitaran kaltainen komppisoitin puuttui. Sävellyksistä tuli varsinkin nykivissä kohdissa mieleen myös Zappa ja ekan setin alkupuolella ajattelin Alamaailman vasaroiden musiikistaan joskus käyttämää termiä ”kebab-jazz”. Myös herkempää settiä kuultiin, esim hienoa modernia basson soittoa jousella, mutta musiikin voima säilyi silloinkin.

Puhaltajilla oli lupsakka ja persoonallinen tyyli. Varsinkin pasunistin soitosta pidin paljon. Koko bändillä oli selvästi hauskaa ja hyvä tunnelma välittyi myös yleisöön. Ekan biisin nykivä rytmi jäi luupiksi päähäni ja olen palannut jatkuvasti naputtamaan sitä milloin mihinkin pöydänreunaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti