Improvisoidun musiikin omaehtoisuus, anarkistisuus jne
On ollut niin kiire, että en ole ehtinyt kirjoittaa yli
viikkoon. Olin kuitenkin viime viikolla kahdessa improvisoidun musiikin
konsertissa (ke ja to). Täällä on monikansallinen ja vilkas vapaan
improvisoinnin konserttiskene: esimerkiksi torstaina, kun olin itse
kuuntelemassa Harri Sjöströmin Up And Out –kvartettia, Echzeitmusik.de tarjosi
viittä muutakin konserttia. Täyslaidallinen!
Viime viikon lopulla oli vielä näyttelyn avajaiset, joten
parin päivän lepotauko oli paikallaan.
Olen täällä uudella tavalla innostunut improvisoidusta
musiikista, koska se on jotain ainutlaatuista. Ainutlaatuista tietenkin jokaisen
konsertin tasolla mutta tarkoitan myös sitä, että Berliinissä on ainutlaatuinen
mahdollisuus kokea näitä konsertteja. Soittajien taso on korkea ja
konserttilippujen hinnat edullisia – runsauden kääntöpuolia. Täällä tuskin on
helppo ”breikata” tai tulla suosituksi mutta maanantai-iltana järjestetty
keikka voi olla yhtä menestyksekäs kuin perjantai-illan. Jos pääsee skeneen
sisään ja tutustuu ihmisiin, yksittäinen soittaja voi olla keikalla monta iltaa
viikossa, vaikka erikoistuisi melko marginaaliseen musiikkiin.
Echzeitmusikista huomaa, että samat soittajat ovat viikoittain
keikoilla eri paikoissa. Tämä tietysti liittyy improvisoivien ryhmien
vaihtuvuuteen. Free-musiikissa on useimmiten kyse individualististen
soittajapersoonien kohtaamisista, joissa yksilön luonne ja esityshetken ryhmäkemia
luovat ainutlaatuisen lopputuloksen. Sama muusikko voi soittaa eri henkilöiden
kanssa eri tilanteissa ja vaikka kyse olisi yksilötasolla tutusta kokoonpanosta,
lopputulos on aina erilainen.
Improvisoidussa musiikissa on läsnä aina paljon anarkistisia
elementtejä: yksilöt kohtaavat ennalta määräämättömissä tilanteissa ennalta
määräämättömillä tavoilla. Taideinstituutio ja ulkomusiikilliset seikat ovat
toissijaisia. Kiinteän kokoonpanon tai treenipaikan järjestelemisen raskaus ei
vaivaa. Muusikot tuntuvat olevan oman tien kulkijoita, oman soundin ja musiikin
taian etsijöitä. Musiikissa keskitytään essentiaalisiin asioihin: luomiseen,
musiikin välittömiin vaikutuksiin, esitystilanteen hetkeen.
Anarkismia on sekin, että muusikon koulutusta tai asemaa ei
tarvitse pitää tärkeänä tämän musiikin kontekstissa. Tärkein yksilön ominaisuus
on soundi ja motivaatio musiikkiin. Tyylillä tai lähtökohdilla ei ole niin
paljon merkitystä. Väistämättä huomaan, että suurin osa näkemistäni muusikoista
on saanut monenlaista musiikin koulutusta. Kuten sanoin, soittajien taso on
erittäin korkea. Free-musiikissa kuitenkin tuntuu olevan sellainen henki, että
tekniset taidot ovat vain välineitä musiikin perusteelliseen tutkimiseen, eivät
päämäärä itsessään. Tätä tarkoitan sillä, että koulutuksella ei ole keskeistä
merkitystä.
Kapina luokitteluja, kaupallisuutta ja taideinstituution
jähmettäviä ominaisuuksia vastaan kuuluu sisäänrakennettuna tämän kaltaiseen
musiikkiin. Suhde näihin ei kuitenkaan ole yksiselitteinen: improvisoiva
muusikko seisoo eri musiikkityylien – jazz, nykymusiikki, yms – risteyskohdassa,
eikä halua osallistua genrekonventioihin. Silti hän ottaa kaikkialta jotain ja
rajatummat tyylit ja piirteet ovat läsnä myös niiden välttelyn kautta.
Improvisoiva muusikko voi olla osa taideinstituutiota myös siten, että hän
valitsee olevansa taiteilija, ei viihteen tuottaja. Kaupallinen hän ei voi
olla, koska suuri yleisö ei ole avoin yllätyksellisyydelle ja arvaamattomalle –
kauppias tarvitsee luokitteluja tehdäkseen tuotteen. Apurahamaailma ei
kuitenkaan sekään ole improvisoivalle muusikolle avoin. Kulttuuri-instituutiot
tarvitsevat titteleitä, hankkeita, koulutusta ja taidetta joka sopii kulloinkin
voimassa oleviin rahoituksen reunaehtoihin.
Improvisoiva muusikko on siis vähän kaikkea, samoin kuin
hänen luomansa taide ottaa vastaan eri puolilta monimuotoisia asioita. Tämä
omaehtoisuuden voimakkuuden ja avoimuuden herkkyyden ristiriita on osa musiikin
viehätystä.
Näistä lisää myöhemmin. Pahoittelut, jos sorrun yleistyksiin
ja jaaritteluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti