torstai 12. syyskuuta 2013

Reunamietteitä musiikin materiaalisuudesta

eli lisää ajatuksia, joita improvisoidun musiikin konsertit ovat kirjoittajassa aloittaneet

Kokeellisen musiikin konserteissa käydessäni olen alkanut pohtia musiikkiesitysten materiaalisuutta. Sävelletyssä musiikissa materiaalisuus, keho, instrumentit ja tila, ovat läpinäkyviä, eivätkä herätä niin paljon huomiota. Improvisoidun musiikin konserteissa muusikot tutkivat musiikin rajoja käsitteellisellä tasolla mutta samanaikaisesti myös hyvin konkreettisella materiaalisella tasolla. He etsivät omien instrumenttiensa rajoja (ylitettäviksi) ja samalla instrumenttia käyttävä keho tulee näkyväksi. Kuulijan keho ja läsnäolo ovat myös osa konserttitilanteen semantiikkaa.

Soittimia preparoidaan apuvälinein, niitä soitetaan tietoisesti ”väärin”. Laitetaan vibraattori pärisemään virvelirummun kalvolle, soitetaan klassista kitaraa digiefektein, lisätään pianon kieliin pyykkipoikia. Nämä kokeilut ja tehokeinot tuovat esille soitinten eri äänet, rajoitukset, mahdollisuudet ja materiaalin vahvasti esille. Konserttitilanteessa korva herkistyy huomaamaan tahalliset ja tahattomat häiriöäänet. Yleisöstä kuuluva tuolin narahdus tai yskäisy sekoittuu konserttikokemukseen ja on yhtä lavalla tapahtuvan äänten luomisen kanssa.

Sävellettyä musiikkia kuunneltaessa kuulija tiedostaa selvemmin mikä kuuluu esitykseen ja mikä on ”ylimääräistä”. Samanlaista herkistymistä äänen syntyprosessin materiaalisille reunaehdoille ei synny - yskäisy tai kaatuva lasi suljetaan pois musiikkikokemuksesta. Sävelletty musiikki, varsinkin jos se nojaa tiukasti johonkin genreen, traditioon tai tanssirytmiin, on etukäteen määritelty, kuulijalle annettu (valitun rajoitteen suhde luovuuteen on mielenkiintoinen pohdintakulma, johon en tässä yhteydessä mene syvemmin). Improvisoitu taide on prosessi. Epätäydellinen, muuttuva, elävä.

Kyse on siitä, että musiikki – siis äänet, joita yhteisellä sopimuksella nimitetään musiikiksi – esitetään ja luodaan samanaikaisesti. Parhaimmillaan kyse on kokijoihin positiivisesti vaikuttavasta alkuräjähdyksen kaltaisesta energiansiirrosta. Mystisestä hetkestä, joka on ikuisen pituinen, vaikka kestäisi vain hetken.

PS. Olen näköjään aika innostunut kokemastani! Konsertit ovat saaneet monia ajatusketjuja liikkeelle ja olen inspiroituneessa tilassa. Tarkoitukseni ei ole sanoa, että sävelletty musiikki olisi lähtökohtaisesti huonompaa.

PPS. Lisään loppuun vielä hauskan analogian musiikin voimasta. Kuvataiteen näyttelyissä kokeelliset, epäesittävät ja voimakkaat teokset ovat valtavirtaa, kun taas konserttisaleissa soitetaan pääosin klassista. Puhumattakaan radiosta, jossa valtaa pitää kaikkein monotonisin, tylsämielisin ja etukäteen vaarattomaksi kuohittu musiikki. Onko musiikki niin voimakas taiteenlaji, että se pitää tehdä täysin ennustettavaksi ennen kuin se tarjoillaan suurelle yleisölle? Onko musiikki vaarallista?     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti