torstai 12. syyskuuta 2013

Ja pari sanaa niistä konserteista

Schlot 4.9.2013

Tosiaan, olin kokemassa pari improvisoidun musiikin konserttia viime viikolla. Ei tosin ole tällä erää mitään uusia paikkoja esiteltäväksi. Oli jotenkin kiireinen viikko ja toisaalta uuden kaupungin kiertely ja etäisyydet olivat jo hieman väsyttäneet (nyt olen kerännyt voimia muutaman päivän, jotta jaksaisin tutustua johonkin uusiin paikkoihin tällä viikolla). Ensimmäinen konserteista, joissa olin läsnä, oli Louis Rastig Project Schotissa (ke 4.9.) ja toinen Up and Out B-Flatissä (to 5.9.).

Schlotin konsertti jakaantui kolmeen osaan: eka setti sisälsi kaksi kokoonpanoa, duon ja trion, kakkossetissä kaikki viisi muusikkoa soittivat yhdessä.

Duo Louis Rastig (piano) ja Silke Eberhard (saksofoni) soitti ensin. Mielenkiintoista soittoa mutta en tempautunut täysillä mukaan. Ehkä väsymyskin vaivasi minua. Varsinkin flyygeli soi hienosti, ilmeisesti Schlotin flyygeli on kaupungin keikkapaikkojen parhaimmistoa. Rastig käytti instrumentin koko skaalaa ja hänen tyylinsä rakentui isoille intervalleille ja loikille ylä- ja alarekisterin välillä. Flyygeli todellakin soi! Rastig vaikutti melko nuorelta mutta hänellä oli silti omaperäinen tyyli. Hän myös eläytyi musiikkiin hyvin voimakkaasti. Saamani tiedon mukaan hän on avant garden ja improvisoidun musiikin festivaalin Al Larmen perustaja.

Seuraavaksi esiintynyt trio, Olaf Rupp (sähkökitara), Matthias Müller (pasuuna) ja Rudi Fischerlehner (rummut, kolistimet) sitä vastoin kolahti heti. Kokoonpanolla oli ihan oma soundinsa: he rakensivat äänellisiä tiloja ja tunnelmia, eivät niinkään melodisia linjoja. Setissä oli paljon huumoria ja dynamiikkaa. Kasvoilleni nousee aina hymy ja jalka alkaa vipattaa, jos rumpali pääsee hyvään vauhtiin, kuten tässä setissä. Oli kiihdytykselle tilaa ja toisaalta myös hiljaisille hetkille. Olaf Ruppilla oli ihan avaruussoundit ja hän kulki kitaran kaulalla kuin hänen vasen kätensä olisi ollut hämähäkki. Hänellä oli klassisen kitaran tekniikka ja todella persoonallinen soundi. Hän myös käytti hyväksi Stratocasterin mikkien kiertoääniä luovasti. Nettisivuillaan hän luonnehtii tyyliään käsitteellä "sonic pointillism", joka tuntuu kuvaavalta, kun hänen soittoaan on kuullut. Rupp piti olemuksellaan koko setin kasassa ja johdatti musiikin ajallaan terävästi loppuun. Hän oli illan muusikoista oma suosikkini.

Pienen tauon jälkeen toisessa setissä kaikki illan viisi muusikkoa soittivat yhdessä. Yhteissoitto ei ollut niin sujuvaa kuin pienissä kokoonpanoissa. Musiikin dynamiikan vaihtelut, nousut ja laskut, alkoivat toistaa itseään. Setti myös tuntui aika pitkältä. Oli myös aika myöhä. Äänimaisemat olivat kyllä viiden muusikon kokonaisuudessa massiivisia ja paikoitellen erittäin hienoja juttuja kuultiin. Rupp oli tässäkin koheesiota luova muusikko, joka yhdisti eri impulsseja kokonaisuudeksi.

Pitää kirjoittaa Up and Outista erikseen, koska oli hieno konsertti sekin. Tätä jorinaa vaan tulee niin paljon aina.

Olaf Rupp (mielenkiintoinen kaveri, jo pitkä ura): http://www.audiosemantics.de/



PS. Jos joku juttu on Saksassa huonommin kuin Suomessa, se on nettimaailma. Mistään ei löydy oikein tietoa netistä, ainakaan englanniksi. Edes julkisen liikenteen lipunhintoja tai aikatauluja ei löydy netistä, avant garde –muusikoiden kotisivuista puhumattakaan. Täällä puskaradio, ihmisten tapaaminen ja paikalla oleminen ovat edelleen tärkeitä juttuja.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti