Vanhat makasiinit taidekäytössä Warschauerstrassen aseman
vieressä
Olin keskiviikkona 30.10. katsomassa bändiä Urban Spree
Galleryssa, joka on yksi Warschauerstrassen aseman vieressä vanhoissa ratapihan
makasiinirakennuksissa sijaitsevista taidetiloista. Ympäristö on
mielenkiintoinen: alueella on erilaisia baareja ja klubeja, kuten biletys- ja
rockpaikka Cassiopeia ja joitain pienempiä kahviloita sekä lisäksi skeittihalli,
seinäkiipeilypaikka, budosali ynnä muuta.
Urban Spree Gallery yhdistää taidegallerian, baarin, kirjakaupan
ja keikkapaikan saman katon alle. Ulkona oli lisäksi ruokakoju ja lepotuoleja kehässä tynnyrinuotion ympärillä. Samassa
rakennuksessa toisissa tiloissa soi teknojumputus. Tila on mielenkiintoinen ja
tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Illan ainoa ongelma oli sisään hiipivä kylmyys.
Voin vain aavistella, millaista olisi keskitalvella. Seurueellamme oli hieman
vaikeuksia löytää paikalle, koska tulimme autolla ja löydettyämme parkkipaikan astuimme
sisään portista, jossa luki paikan osoite Revalerstrasse 99. Samassa
osoitteessa on monia muitakin halleja ja alueella on paljon tilaa harhailla
pimeässä. Jos olisimme tulleet julkisilla, olisimme nähneet paikan suoraan
radan yli kulkevalta sillalta, josta laskeutuu portaikko alueelle Urban
Spreen viereen.
Konsertissa soittivat Joe McPhee, Chicago (muovisaksofoni,
taskutrumpetti, sopraanosaksofoni), Paal Nilssen-Love, Norja (rummut) ja Louis
Rastig, Berliini (flyygeli – joka oli jostain tuotu teollisuushalliin). Eka setti oli kokonaisuudessaan ihan nautittavaa kuultavaa, toinen vähän lässähti, koska kokoonpano ei ollut hyvässä balanssissa. Meininki oli aika vakavaa ja tuntui, että muusikoilla ei ollut itselläänkään kovin hauskaa. McPheen trumpetti soi hyvin mutta muovisaksofoni ei
ehkä ollut paras valinta tässä kokoonpanossa. Tuntui, että hän ei oikein
hallinnut instrumenttejaan. Suurempi ongelma oli, että McPheen leikittelevän
soitinvalikoiman tarjoamat humoristiset ja rumuuden estetiikalla pelaavat
mahdollisuudet eivät päässet esille Rastigin tosikkomaisen pianismin alta. Flyygelin hakkaava kilkatus ei antanut tilaa nyansseille. Tasaisin ja vaikuttavin soittajista oli taitava norjalainen Nilssen-Love.
Itse paikka teki vaikutuksen, joten hauska reissu joka tapauksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti